Hogan Personality Inventory

Hogan Personality Inventory De Hogan Personality Inventory (HPI) voorspelt de Bright Side van de persoonlijkheid: gedrag en de reputatie die mensen hebben wanneer zij op hun best zijn.

De HPI wordt wel beschreven als gedrag dat we ‘on stage’ laten zien; als we een positieve indruk willen maken en/of ons realiseren dat andere mensen ons ‘optreden’ aandachtig volgen. De Hogan Development Survey beschrijft meer het gedrag ‘backstage’: hoe mensen zich gedragen wanneer de aandacht niet op hen gericht is en/of als we minder of niet bewust bezig zijn met de indruk die we op anderen maken. Beide assessments voorspellen echter reputatie, en niet per se hoe mensen zichzelf zien of zouden beschrijven. Deze focus op reputatie is onderbouwd met empirisch onderzoek en onderscheidt daarmee de Hogan Assessments.

  • Assessment van normaal dagelijks gedrag
  • Ontworpen om effectiviteit in de werksituatie te voorspellen
  • Geschikt voor alle type functies, leiderschapsniveaus en organisaties
  • Rapporten beschikbaar voor selectie en ontwikkeling
  • Individuele resultaten te combineren voor teams en cohorten
  • 24/7 online beschikbaar
  • Afnametijd 20 minuten

 

De Hogan Personality Inventory voorspelt zeven persoonskenmerken:

Aanpassingsvermogen geeft aan in hoeverre iemand rustig of gelijkmoedig is, of meer emotioneel en veranderlijk. Mensen met een hogere score komen zelfverzekerd en optimistisch over, maar ze negeren vaker de feedback en zorgen van anderen. Mensen met een lagere score lijken introspectief, open voor feedback, maar ook negatief of angstig.

Ambitie voorspelt de manier waarop iemand leiding geeft en doelen nastreeft. Mensen met een hogere score komen assertief, competitief en initiatiefrijk over, maar ook dominant. Mensen met een lagere score lijken meer bescheiden, teamgericht en ondersteunend, maar missen focus en aarzelen om de leiding te nemen.

Sociale gerichtheid geeft aan in hoeverre iemand anderen opzoekt en in het middelpunt van de belangstelling wil staan. Mensen met een hogere score zijn extravert, kleurrijk, communiceren veel en proactief, maar ze laten zich vaak makkelijk afleiden en hebben moeite met luisteren. Mensen met een lagere score zijn sociaal terughoudend en stiller: ze vestigen niet graag de aandacht op zichzelf en vinden het niet erg om alleen te werken.

Interpersoonlijke sensitiviteit weerspiegelt sociale vaardigheden, tact en waarnemingsvermogen. Mensen met een hogere score komen vriendelijk, warm en tactvol over, maar ze vermijden vaker conflicten. Mensen met een lagere score maken een onafhankelijke en openhartige indruk, waarbij de directe en kritische toon samenwerkingsrelaties en moraal onder druk kan zetten.

Zorgvuldigheid betreft zelfbeheersing, punctualiteit en plichtsgetrouwheid. Mensen met een hogere score komen georganiseerd, betrouwbaar en nauwgezet over. Ze houden zich aan regels en ze zijn gemakkelijk om leiding aan te geven. Mensen met een lagere score zijn meer flexibel, ze brengen snel zaken in beweging in organisaties en grijpen kansen, maar ze zijn vaak ook impulsief, onzorgvuldig en zeer onafhankelijk. 

Nieuwsgierigheid geeft aan in hoeverre iemand onderzoekend, ondernemend en vindingrijk is. Mensen met een hogere score staan niet alleen open voor verandering; ze zoeken het actief op. De meer conceptuele, analytische en transformationele benadering maakt ook dat ze snel verveeld zijn, moeite hebben met details en daadwerkelijke implementatie. Mensen met een lagere score komen meer pragmatisch over met een sterke focus op de uitvoering van plannen, maar staan minder open voor verandering.

Leerstijl gaat over de manier waarop mensen leren. Mensen met een hogere score dagen zichzelf vaak uit om te blijven leren en ontwikkelen. Hoewel ze vaak goed op de hoogte zijn van wat er speelt in hun vakgebied, markt of sector, kan het een leren om het leren worden en een neiging om op minder geïnformeerde anderen neer te kijken. Mensen met een lagere score zijn meer gericht op toepassen van kennis en vaardigheden. Ze leren vaker al doende, wanneer hun rol en verantwoordelijkheden daarom vragen.